Ochtendpagina’s

kolom_morning_pagesSchrijf jij al ochtendpagina’s, ook wel morning pages genoemd?

Zo ja: vooral mee doorgaan. Doe je het nog niet: begin er meteen mee!

Het idee van het schrijven van ochtendpagina’s is heel simpel: je legt een schrijfboekje en pen naast je bed. Als je ’s morgens wakker wordt, is het eerste dat je voortaan doet, meteen een paar pagina’s schrijven. (Dus niet eerst op je mobieltje kijken/douchen/ontbijten/praten/vrijen). Noteer gewoon wat er in je opkomt. Begin te schrijven. Het is helemaal niet de bedoeling dat je iets goeds of moois gaat schrijven. Het is puur bedoeld om verse gedachten vast te leggen. De droom die nog helder in je hoofd zit. Of een waanzinnig goed idee waarmee je wakker werd. Misschien drijft er een prachtige zin naar boven. Het kan ook zijn dat je emotionele dingen schrijft. Bladzijden vol frustratie, woede, blijdschap. Wie weet, klaag je iedere ochtend drie pagina’s lang. Het maakt niets uit. De ochtendpagina’s zijn voor jou alleen. Er hoeft niets mee te gebeuren. Je hoeft het niet na te lezen, niet over te tikken. Het zorgt er voor dat je je dag met minder ballast kunt beginnen. En je schrijft. Dat is het allerbelangrijkste!

Ik begin bijna al mijn dagen met morning pages (ja, ik ben ook maar een mens, soms sla ik een keer over – dat merk ik trouwens meteen. Het maakt me kribbig, chagrijnig zelfs.) Het gebeurt wel eens dat ik vreselijk negatief ben en een enorme klaagzang op papier zet. Enkel en alleen negativiteit. Als ik dan klaar ben, zeg ik: nou, dat waren mijn mourning pages. Dan lach ik, en kan ik beginnen aan mijn dag.

Schrijf eens een week lang iedere ochtend een paar bladzijden. Verwacht geen concrete resultaten – observeer gewoon wat er gebeurt. Het zal je verrassen wat ochtendpagina’s voor je kunnen doen.

 

Reageren is niet mogelijk